Monday, January 07, 2008

Benzín nebo nafta? Nebo něco ještě jiného?

Poslední dobou se začínají objevovat i další možnosti pohonu. Pokud vynecháme Toyotu Prius, která je poháněná hybridně, či třeba Chevrolet Volt, (který má být vlastně poháněn také hybridně. S tím rozdílem, že u té Toyoty je přecijen primárním pohonem spalovací motor a elektromotory slouží hlavně k pojíždění a nebo přidávají svou sílu, když je potřeba akcelerovat, zatímco u Voltu má být pohon výhradně elektrický a malý spalovací motor se bude používat výhradně ke generování elektrického proudu pro pohon vozu (v případě že množství el energie v bateriích pokelsne pod určitou mez)) Další možností jsou dnes vozy na plyn. LPG je ekologičtější nežli benzín i nafta, je také levnější. Ale hlavním plusem bych viděl, že se konečně objevují vozy na lpg přímo z tovární linky. Pravdou je, že rúzné domácí předělávky, tak jak se dělaly v zapadlých garážích byly opravdu o život. Taková Škoda 120, která má za zadními sedadly desetikilovou propanbutan bombu, ze které vede hadička do motorového prostoru, kde prostě končí ve vzduchovém filtru, spoléhajíce se na to, že si motor plyn nasaje a celé to nebouchne.. Kupodivu to dokonce jezdilo, prostě se pustil plyn, svorkou se přiškrtila benzínová hadička a jelo se. Převážně na plyn, pravda, nebyl to žádný zázrak ve výkonu, při sešlápnutí plynu na doraz se motor spíše dusil, než aby táhl. Ale když existovala možnost po pár dnech vyměnit plynovou bombu za novou ze skladu (a tu původní tam jako novou vrátit) tak co by člověk neudělal pro spotřebu asi 3 litry benzínu na 100 km. Jenže dnes již existují jednak certifikované díly na úpravu určitých druhů vozů, které jsou opravdu odpovídající, a jednak opravdu i ty nová auta přímo z továrny nastavená na plyn. (více příště)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home