Zamyšlení nad lacinými automobily
Poslední dobou se automobilky sanží zaplavovat trh levnými, zdánlivě nenáročnými modely aut, s co nejmenší spotřebou. Pravda, zákazníci si je kupují, a v dnešní době kdy se ví o nedostatku ropy v blízké budoucnosti je nízká spotřeba jistě pouze plus, ale jak je to se skutečnou cenou těchto automobilů, a jak je na tom jejich bezpečnost? Auto "drahé" mívá obvykle konstrukci, co chrání své cestující v první řadě svou pevností. Masivní nárazníky, veliké deformační zóny, konstrukce co něco vydrží. Oproti tomu v automobilech nejlacinějších je co možná největší část vyrobena z plastů (stačí odlít a díl je hotov, laciná výroba) a tenkých plechů (aby se ušetřilo na materiálu). Jejich problémem je, že při nárazu si konstrukce díky minimálním deformačním zónám nemůže dovolit této energii vzdorovat. (Jelikož tam kde v autě standartní velikosti posunutí předku o 10-20cm nehraje roli, tam v autě minimálních rozměrů 20 cm znamená, že by řidič neměl nohy.) A proto jsou levná auta konstruována tak, aby se při sebemenším nárazu začaly plastové součástky lámat a plechy nevratně deformovat. (absorbce energie nárazu) Má to své problémy. Za prvé, tato ochrana cestujících je vždy na o něco horší úrovni. Ale daleko větší problém je to, že pokud vás někdo "Jen trochu naťukne" tak budete měnit podstatnou část vozu. A v tom spočívá geniální tah automobilek: Prodávají laciná auta jen s minimálním ziskem, ale pak vydělají mnohem víc na náhradních dílech. Než koupíte podobné levné auto, tak si promluvte s někým kdo ho má. Abyste pak nebyli nemile překvapeni zjištěním, že za pět, šest let provozu zaplatíte výrobci ještě jednou cenu celého automobilu za náhradní díly.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home