Friday, March 02, 2007

Benzín

Jen tak mimochodem, pojďme si něco říci o kvalitě benzínu (a abychom neurazili, tak i nafty). Jediní, kdo mají jistotu, že jejich automobil jezdí stále na totéž palivo jsou ti, jež pohání propan butan. Ostatní jsou závislí na tom, u které pumpy co natankují. A zde začíná ten problém. Levné pumpy totiž přitahují zájemce o levný benzín. Ale on ve skutečnosti levný není, on je levnější, protože dotyčný řetězec odebírá miliony litrů, a nechá si tak přímo od výrobce dodávat palivo jiného složení než má standartní pumpa. Co je na tomhle špatného? Nic, jen kdyby to bylo tak, že je palivo v pohodě. ale ono není, protože úspory několika korun na litru se dá dosáhnout jedině tím, že je v palivu jiný poměr jiných aditiv. Levnějších, a je jich méně. Dá se do cisterny přilít prakticky cokoliv, co stojí málo peněz. Výsledkem je benzín (i nafta) který má docela dost nedostatků. Už například to, že má minimální trvanlivost. Natankujete, ale pokud pak necháte auto pár měsíců stát, tak vám nenastartuje. Proč? Protože dotyčný benzín je po půl rocu naprosto nehořlavý. Nejen že netěká, a jeho páry nehoří, ale běžně nejde zapálit ani zapalovačem. Další vtip je ve spotřebě. protože je palivo méně kvalitní, méně výhřevné, tak jej spotřebujete více. A ono, pokud se vám spotřeba zvýší byť jen o půl litru na sto km, tak se ten "levný benzín" okamžitě dost prodraží. A další, celkové chování paliva. Ono je sice norma, která říká jak má palivo vypadat, a jak se chovat. Jenže když se od ní trochu upustí tady, a lehce támhle, tak máte něco, co stále ve většině aut docela dobře funguje. Ale, jen ve většině, a co to udělá s motorem, s čerpadlem, s hadicemi? To nikdo neví, ale dobré to určitě nebude. V Anglii teď mají takový malý skandálek, když si tisíce motoristů stěžují, že jim benzín prodávaný u obchodních center poškodil vozy. A ono asi opravdu poškodil, přeci si jich to nebude tolik vymýšlet. Takže opravdu, levnobenzín snad raději nebrat. Navíc lidé jsou velice často zfanatizovaní cenou, a jen na cestu k benzínce a zpátky spálí prakticky tolik paliva, co ušetří na ceně. Třebas už jen 10 km daleká pumpa se z důvodu ceny rozhodně nevyplatí. pokud totiž běžné auto na cestu k ní a od ní spotřebuje řekněme 1.5 litru paliva, a pokud je tam palivo levnější o korunu, tak kolik ja úspora? Asi tak desetikačka, to opravdu rozpočtu pomůže. A navíc rozdíl kuruna za litr je docela dost, ono to většinou je méně. Nu, zkrátka je potřeba se nad tím, co lejete do nádrže trochu zamyslet, aby to byla opravdu úspora, a ne jen začátek velkých a drahých problémů.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home