Poplatky.
Tak jsou dálnice zpoplatněné. Firma Kapsch si mne ruce, protože deně vybírá nad dvanáct milionů kč. (Tak trochu jsem pozapoměl, mají si mrchy nechávat vše nad 95% výběru, nebo nad 90%? Každopádně se docela nakaps(ch)ují.) Dopravci již hledají alternativní trasy. Faktem totiž je, že už tak bylo vlastně mnoho jízd po dálnici kilometrově značně nevýhodných, jezdilo se tak jen protože to bylo rychlejší a bezproblémovější. Ale pokud teď jede kamion z místa a do místa b po dálnici řekněme 120 km a po okreskách je to 100 km, tak se není co divit, že spousta kamoiňáků jezdí raději přes vesnice. To co by jel po dálnici hodinu a půl jede takhle hodiny dvě, ale ušetří krom těch 480 za dálnici ještě navíc pár litrů nafty. (A že to není málo, při spotřebě tahače řekněme 30 litrů na 100 km se mu v tomto případě ušetří alespoň 4-5 litrů nafty) A to už vůbec nemluvě o cestě zpátky, protože bohužel většina zboží se vozí jen jednu cestu, a zpět jede kamion prázdný. Jen podle tohoto malého příkladu ušetří řidič co pojede obě cesty po státovkách asi 1200 kč. Což rozhodně není zanedbatelná částka, v porovnání s tím, že se mu cesta protahne jen asi o hodinu. (na kratších vzdálenostech nezíská kamion jedoucí po dálnici rychlostí 90 km/h prakticky žádnou výhodu oproti kamionu jedoucímu terénem, sice 60 km/h ale kratší cestu.) A tak holt budeme smrdět po venkově s kamiony, protože zas jako obvykle někdo někde něco nedomyslel. A to ještě kdoví kolik nehod vznikne na těchto často velmi úzkých a mizerně značených cestách, až si an ně řidiči více zvyknou, a budou v poklidu klimbat za volantem, jak to dělali dříve na té dálnici. (to opravdu nešlo vymyslet něco normálnějšího? CO já vím, třebas nějaký rozumný paušál, co by prostě platil každý majitel kamionu v ČR, a nechat nalepovací krátkodobé známky pro cizí vozy?)
0 Comments:
Post a Comment
<< Home